Синя България и ДА, България с контрапредложение за решаване на кризата с паркирането

Синя България и ДА, България с контрапредложение за решаване на кризата с паркирането

 ДО 

Г-Н ЦВЕТОМИР ПЕТРОВ 

ПРЕДСЕДАТЕЛ 

НА СТОЛИЧНИЯ ОБЩИНСКИ СЪВЕТ 

Д О К Л А Д 

Относно: Създаване на работна група от общински съветници относно проучване на имоти – общинска собственост , подходящи за изграждане на подземни и надземни паркинги на територията на Столична община от частни инвеститори със собствен капитал в режим на публично-частно партньорство. 

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ, 

Увеличението на цената за паркиране, предложено от група общински съветници, няма потенциал да облекчи паркирането и недостига на паркоместа в София. Предположението, че вдигането на цената за паркиране има потенциал да ограничи ползването на услугата, няма обективна и надеждна обосновка и затова няма как да бъде прието като ефективно. 

Обосноваването на увеличението с необходимост от генериране на нови 70 милиона лева годишни приходи за ЦГМ не е нищо повече от продължаване и задълбочаване на социалистическата практика да се събират все повече пари от гражданите за некачествена услуга и с реален потенциал тези пари да се разходват неефективно и да захранват корупционни схеми. 

Предвидените в предложението нови 70 милиона приход за ЦГМ са предназначени за общински инвестиции в паркинги, автобуси и ремонт на пътна инфраструктура. С оглед на това, че тези средства дори и да бъдат инвестирани изключително разумно и ефективно, няма да разрешат натрупаните 

проблеми, то е задължително да бъдат привлечени частни инвеститори, които да изградят паркинги и да обслужват линиите на градския транспорт със собствени капитали и на собствен риск. 

Ограничаването на облекченията за паркиране на електрически автомобили е смислена стъпка в правилна посока, ако броят на електрическите автомобили, ползващи зоните за платено паркиране, се появи като значителен фактор за затрудненията с паркирането. Тъй като никой не е измерил този брой, а единствената обосновка се базира на броя на регистрирани електрически автомобили в София, няма как да се прогнозира, че отпадането или ограничаването на облекчения режим на паркиране за тях ще подобри положението с недостига на паркоместа. 

За да се обоснове увеличаване на цените за почасово платено паркиране на ППС е необходимо общината да предприеме редица други стъпки, една от които е да осигури максимален брой места за паркиране. До момента тава не е реализирано. Създаването на двете зони за почасово паркиране с 33 555 паркоместа и седемте обществени паркинга, които ЦГМ притежава, категорично не са достатъчни, за да се реши проблема с местата за паркиране в София. Не е вярно и твърдението, че централната градска част е най-трудна за намиране на паркоместа. В Манастирски ливади – запад или Кръстова вада намирането на места за паркиране може да отнеме много повече време, отколкото намирането на паркомясто в зоните за почасово паркиране. В този смисъл работната група трябва да анализира и разширяването на зоните за почасово паркиране. 

Ние предлагаме работна група да подготви основата за реализиране на устойчиво решение, което ще допринесе за решаване на проблема с паркирането чрез идентифицирането на общински имоти, които са подходящи за изграждането на многоетажни подземни и надземни паркинги и да създаде ясни и справедливи правила, по които на следващ етап ще се привлекат частни инвеститори, които със собствен капитал и на свой риск ще изграждат подземни и надземни паркинги в режим на публично-частно партньорство (концесия). Подчертаваме, че изградените на този принцип инфраструктура и сгради ще са във всеки един момент публична общинска собственост, която ще се експлоатира от частни инвеститори, съобразно изискванията и критериите за предоставяне на паркинг услуги на столичани, определени от Столична община и залегнали в концесионните договори. Този подход ще постигне няколко важни цели едновременно: 

– ще е трайно решение за десетилетия напред на проблема с паркирането в столицата – решение, което не може да се осигури по друг начин поради липса на финансиране; 

– ще привлече стотици милиони евро нови инвестиции в град София; 

– ще осигури на Столична община собственост върху модерни съоръжения за паркиране, без да се налага общината да плати за това нито едно евро от общинския бюджет – собственост, която ще остане общинска и след изтичане на концесионните договори или при тяхното предсрочно прекратяване по някаква причина; 

– ще гарантира, че няма да има корупция при строителството на тези съоръжения, защото те ще се изграждат от частни инвеститори с частни капитали, а не с публични средства. 

Работната група ще има следните задачи: 

1. Да идентифицира, проучи и предложи имоти общинска собственост по отношение на възможността на тях да бъдат изградени многоетажни подземни и/или надземни паркинги от частни инвеститори на концесионен принцип. Да предложи преобразуването на имоти частна-общинска собственост в имоти публична-общинска собственост, ако се налага такава промяна за някои имоти. Да идентифицира имоти-държавна собственост, които могат да се прехвърлят от държавата на Столична община за тази цел. 

2. Да предложи рамка на публично-частното партньорство, включваща основни изисквания към съоръженията и услугите, които инвеститорите ще предлагат на жителите на столицата, срокове за експлоатация на построените от тях паркингови съоръжения и сгради (които ще бъдат публична общинска собственост от момента на влизането им в експлоатация), минимални изисквания към инвестиционните предложения на потенциалните концесионери и т.н. 

3. Да анализира необходимостта от разширяването на обхвата на зоните за почасово паркиране чрез регламентиране на такива зони в райони на София със затруднено паркиране, които в момента не попадат в обхвата на зоните с почасово паркиране. 

4. Да анализира необходимостта от увеличаването на часовия диапазон на зоните за почасово паркиране. 

5. Да получи съдействие, както и достъп до всички необходими документи и/или информация от страна на администрацията на Столична община, ЦГМ и кметовете на райони, за да бъде подсигурено качественото изпълнение на поставените задачи. 

6. Работната група да заседава по ред и в дни, определени от нейния председател със срок до 31.12.2025г. 

7. За резултата да бъде представен доклад за извършеното в 30 дневен срок от приключването й. 

8. В дейността си работната група се подпомага от служител на дирекция „Секретариат на СОС”, както и от външни експерти към Постоянните комисии на СОС по въпроси от тяхната компетентност. 

9. След приключване на дейността на работната група резултатите да бъдат представени в Постоянна комисия по транспорт и пътна безопасност, Постоянна комисия по устройство на територията, архитектура и жилищна политика, Постоянна комисия по икономика, собственост и дигитална трансформация и Постоянна комисия по финанси и бюджет и ще внесе доклад към Столичния общински съвет. 

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ, 

Във връзка с гореизложеното и на основание чл. 21, ал. 1, т. 1 във връзка с ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, Ви предлагаме Столичният общински съвет да вземе решение съгласно приложения към настоящия доклад проект. 

ПРИЛОЖЕНИЕ: 1. Проект за решение на Столичния общински съвет 

С Уважение: 

РЕШЕНИЕ Nº …. 

на Столичния общински съвет 

om …………..…… 2025 година 

За: Създаване на работна група от общински съветници относно проучване на имоти – общинска собственост , подходящи за изграждане на подземни и надземни паркинги на територията на Столична община от частни инвеститори със собствен капитал в режим на публично-частно партньорство. 

На основание чл. 21, ал.1, т.1 вьв Врьзка с ал.2 от Закона за местно самоуправление и местната администрация 

СТОЛИЧНИЯТ ОБЩИНСКИ СЪВЕТ РЕШИ: 

I. Създава на работна група от общински съветници относно проучване на имоти – общинска собственост , подходящи за изграждане на подземни и надземни паркинги на територията на Столична община от частни инвеститори със собствен капитал в режим на публично-частно партньорство, както следва: 

1. Председател -………………………………………………………………………………….. – общински съветник 

2. ……………………………………………………………………………………………………………. – общински съветник 

3. ……………………………………………………………………………………………………………. – общински съветник 

4. ……………………………………………………………………………………………………………. – общински съветник 

5. ……………………………………………………………………………………………………………. – общински съветник 

6. ……………………………………………………………………………………………………………. – общински съветник 

7. ……………………………………………………………………………………………………………. – общински съветник 

8. ……………………………………………………………………………………………………………. – общински съветник 

9. ……………………………………………………………………………………………………………. – общински съветник 

10. ………………………………………………………………………………………………….…… – Център за градска мобилност“ ЕАД 

11. ……………………………………………………………………………………….…..………… – Дирекция „Общинска собственост“ 

12. …………………………………………………………………………………..…… – Дирекция „Обществени поръчки и концесии“ 

13. …………………………………………………………………………………………………………………………………… – администрация СО 

14. …………………………………………………………………………………………………………………………………… – администрация С0 

Работната група от т.I се създава със следните задачи: 

1. Да идентифицира, проучи и предложи имоти общинска собственост по отношение на възможността на тях да бъдат изградени многоетажни подземни и/или надземни паркинги от частни инвеститори на концесионен принцип. Да предложи преобразуването на имоти частна-общинска собственост в имоти публична-общинска собственост, ако се налага такава промяна за някои имоти. Да идентифицира имоти-държавна собственост, които могат да се прехвърлят от държавата на Столична община за тази цел. 

2. Да предложи рамка на публично-частното партньорство, включваща основни изисквания към съоръженията и услугите, които инвеститорите ще предлагат на жителите на столицата, срокове за експлоатация на построените от тях паркингови съоръжения и сгради (които ще бъдат публична общинска собственост от момента на влизането им в експлоатация), минимални изисквания към инвестиционните предложения на потенциалните концесионери и т.н. 

3. Да анализира необходимостта от разширяването на обхвата на зоните за почасово паркиране чрез регламентиране на такива зони в райони на София със затруднено паркиране, които в момента не попадат в обхвата на зоните с почасово паркиране. 

4. Да анализира необходимостта от увеличаването на часовия диапазон на зоните за почасово паркиране. 

5. Да получи съдействие, както и достъп до всички необходими документи и/или информация от страна на администрацията на Столична община, ЦГМ и кметовете на райони, за да бъде подсигурено качественото изпълнение на поставените задачи. 

6. Работната група да заседава по ред и в дни определени от нейния председател със срок до 31.12.2025г. 

7. За резултата да бъде представен доклад за извършеното в 30 дневен срок от приключването й. 

8. В дейността си работната група се подпомага от служител на дирекция „Секретариат на СОС”, както и от външни експерти към Постоянните комисии на СОС по въпроси от тяхната компетентност. 

9. След приключване на дейността на работната група резултатите да бъдат представени в Постоянна комисия по транспорт и пътна безопасност, Постоянна комисия по устройство на територията, архитектура и жилищна политика, Постоянна комисия по икономика, собственост и дигитална трансформация и Постоянна комисия по финанси и бюджет и ще внесе доклад към Столичния общински съвет. 

Настоящото решение е прието на …………… заседание на Столичния общински съВет, проведено на 

………….. 2025 година, Протокол Nº ………… от ……………..2025 година и е подпечатано с официалния печат на Столичния общински съВет. 

Председател на Столичния общински съвет: …………………………………………………………………………………………… 

(ЦВЕТОМИР ПЕТРОВ) 

Юрист от администрацията на СО: ……………………………………………………………………………………………………………… 

(Име, фамилия, длъжност) 

Вижте също:

Синя България и ДА, България с контрапредложение за решаване на кризата с паркирането

СИНЯ БЪЛГАРИЯ предлага бързо и ефективно решение на кризата с “домовете на ужасите”

Доц. д-р Светослав Живков относно твърденията, че преди 1944 г. в България е имало фaшиcтки режим.

Синя България призовава за диалог с народните представители от София за законодателни промени и развитие на лифтовата мрежа на Витоша.

Никола Янков, Синя България: България се спаси от изпадане в “Б” (или “В”) група на ЕС.

Политически съюз „Синя България“ подкрепя инициативата на Министерството на транспорта и съобщенията за либерализация на пътническите ЖП превози в страната.

Призив на политически съюз „Синя България“ към Президента на Република България г-н Румен Радев

Предложение от Синя София за нормативни промени във връзка със зачестилите прояви на насилие и хулиганство от малолетни и непълнолетни лица на територията на софийските търговски центрове.